Eksponat do Rogowa jako depozyt trafił z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, a inicjatorem jego pozyskania był starosta kołobrzeski Tomasz Tamborski. Bezpłatnie przetransportowało go wojsko. To pierwszy tego typu samolot w kolekcji muzeum. Egzemplarz ma za sobą rozpoczętą w latach sześćdziesiątych służbę w 40. a następnie 2. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Razem z myśliwcem z Dęblina przyjechała stacja akumulatorowa APA na podwoziu radzieckiego samochodu ciężarowego Ural-375D.
MiG-21 został skonstruowany w latach pięćdziesiątych, w ZSRR. W latach 1959-1987 zbudowano ok. 18 tys. egzemplarzy różnych wersji. Oprócz Związku Radzieckiego, na podstawie umów licencyjnych, samolot produkowano także w Czechosłowacji i Indiach. W Chinach powstała wierna kopia oznaczona jako J-7. Maszyna charakteryzowała się maksymalną prędkością ponad 2,1 tys. km/h, zasięgiem 1,1 tys. km oraz pułapem do 19 km. Wyposażona była w pojedyncze działko GSz-23 kalibru 23 mm oraz system pozwalający na podwieszenie dodatkowego uzbrojenia o masie do 2 tys. kg.
Samolot użytkowany był przez lotnictwo 34 państw, przede wszystkim satelitów ZSRR. Przez ponad 40 lat był to podstawowy myśliwiec Sił Powietrznych RP, wycofano go dopiero w 2004 r. Samoloty tego typu były widywane w rejonie pomorza, w swoich zasobach miał je m.in. 26. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, stacjonujący w Zegrzu Pomorskim.